Rcsai Rbert: C.S. Lewis: Narnia krniki – fantzia, kalandregny, erklcsi mese vagy vallsi m?
C.S. Lewis nevt igen sokan ismerik, elssorban, mint teolgiai tmj knyvek, rsok szerzjt; munkssga rendkvl figyelemre mlt, a kzpkori s renesznsz irodalom professzoraknt is komoly hrnevet szerzett. s persze tbbek kztt t tekintik a modern kori gyermek-fantasy egyik megalaptjnak is.

Ki is volt C.S. Lewis?
Clive Staples Lewis 1898. november 29.-n szletett Belfastban. Gyermekkorban a Jack becenevet kapta – szerette a hangzst – a bartai ezek utn gy szltottk. desanyjt tz ves kora eltt elvesztette. Ezutn Angliba kerlt, majd vissza Belfastba, vgl Oxfordban kttt ki, ahol rengeteg tanuls utn egyetemi professzor vlt belle. Itt kttt bartsgot a kor msik hrneves rjval, J.R.R. Tolkiennel, aki rendkvli hatssal volt r, tbbek kztt – Lewis szavai szerint – Tolkien vezette vissza t, a korbban hitt vesztett Lewist, a keresztny hitre. Szmtalan teolgiai, vallsi tmj mvet rt, ezek kzl tbbet lefordtottak magyar nyelvre. 1950 s 56 kztt megrta a Narnia krnikit, amely azta is hatalmas npszersgnek rvend szerte a vilgon, 35 nyelvre fordtottk le ket, s 2005-ben a msodik rszt meg is filmestettk (a negyedik rszbl kszlt film ez v jniusban kerl bemutatsra). Kortrsai nem fogadtk azonban kitr rmmel a meseknyveket, nmileg mltatlannak reztk, hogy Lewis, a tuds, gyermekknyveket rogat. Mg bartja, Tolkien sem volt vele elgedett, br inkbb amiatt neheztelt, hogy Lewis nem a katolikus hitre, hanem rgi, anglikn hitre trt vissza; emellett Tolkienrl kztudott volt, hogy gyllte az allegrit, mg Lewis nagyon is kedvelte (lsd a The Allegory of Love c. munkjt), habr elmondsa szerint knyveit nem jellemzi.
Termszetesen Lewis (mint a legtbb keresztny r) kivvta szmos kritikus ellenszenvt: megvdoltk rasszizmussal, szexizmussal, ngyllettel; ami – br ez persze szemlyes vlemny – mer ostobasg, belemagyarzs, kiragadott szvegrszek alapjn. Knyveinek sikere mindenesetre magrt beszl – nemzedkek nttek fel rajtuk, s a film eltt is hatalmas npszersgnek rvendtek.
Lewis 1956-ban fejezte be az utols Narnia knyvet, s ellenllt mindenfle krsnek, knyrgsnek: lezrtnak tekintette a sorozatot.
Lewis 1963. november 22-n hunyt el. Tolkient, nzeteltrseik dacra iszonyan megrzta halla: kptelen volt nekrolgot rni temetsre.

Narnia krniki
A rvid, s termszetesen nagyon hinyos letrajz utn (igazbl csak httrinformcinak szntam), trjnk r a Narnia krnikira. rsomban termszetesen sajt vlemnyem rom le, amelyekkel lehet vitatkozni, egyetrteni, cfolni; pusztn azt szeretnm lerni, hogy nekem mit adott a Narnia – egy csodlatos kalandregnyen kvl. A rszek tartalmt nem rom le; egyrszt tl hossz lenne, msrszt nem akarom elvenni az lmnyt a leend olvasktl.
A szereplk
Ami szmomra klnsen tetszett a Narniban, hogy szerepli nem „tlidealizltak”; hs-vr emberek, illetve teremtmnyek, a maguk j s rossz tulajdonsgaival egytt. Termszetesen Lewis bemutatja a fejldst is, ahogyan javulnak, jobb lesznek a szereplk – elssorban Aslan kzvetlen vagy kzvetett segtsgvel. Valamennyi szereplben van valami emberi gyarl tulajdonsg, mg a legrtatlanabb s legfiatalabb Pevensie testvrben, Lucyban is, akit megksrtett a tlzott kvncsisg, s, noha igen ritkn, is dnttt helytelenl. Peter s Edmund egyarnt sokat fejldtt, blcsebb, meggondoltabb s btrabb lett. Edmund esetben a vltozs nagyon szembetn, hiszen „rulknt” kezdte a trtnetben, s az egyik legmegbecsltebb kirlyknt vgezte. Vagy gondolhatunk az tdik rszben felbukkan Eustacere, aki Edmund szerint „patkny” volt – mi tagads, viselkedsvel ki is rdemelte e nem tl hzelg jelzt – m ksbb btor s nemes lelk ifj vlt belle. A sort hosszan lehetne folytatni.
Susan ms eset. A trtnet vgre Susan eltvolodott testvreitl, Lewis „kirta” a sorozatbl, az utols rszekben egyltaln nem is szerepelt, pusztn utalsok formjban. Sajnos emiatt Lewist frfisovinizmussal, szexizmussal vdoltk, mondvn „azrt rta ki a sorozatbl, mert felfedezte a szexet” – ami, valljuk be, elg mersz felttelezs, br jmagam inkbb az ostobasg szt hasznlnm r. Valamennyi rszben fontos szerepet kaptak a ni szereplk, az els rsztl az utolsig, nem egy esetben a ni szereplk viselkedtek helyesebben, nemesebben, mint a frfiak (lsd Lucy esett a Caspian hercegben).
Figyelmeztetsek
A Narnia krnikit mindemellett thatja a humanizmus, a blcsessg; szmos esetben tallkozhatunk benne nagyon komoly, megfontoland – s rkrvny – igazsgokkal, figyelmeztetsekkel. Figyelmeztetsekkel, amelyek taln aktulisabbak, mint valaha. Egy kis zelt ezekbl.
Els ktet (A varzsl unokaccse):
[…] „- Az a vilg eltnt, mintha sosem lett volna. Legyen ez int jel, dm s va sarjadkai tanuljanak belle. […]
- Azrt mi nem vagyunk olyan rosszak, mint az a vilg volt, ugye, Aslan?
- Mg nem, va lenya. Most mg nem. De mr mutatkozik nmi hasonlsg. Nincs biztostk arra, hogy az emberek kztt nem akad olyan elvetemlt bns, aki rbukkan a „Vgzetes Szhoz” foghat tkos titokra, s arra hasznlja, hogy minden llnyt kiirtson.”
Bibliai utalsok
Lssuk Lewis sajt szavait a Ms Vilgokrl (Of Other Worlds) c. munkjbl (ford.: Rcsai Rbert):
„gy tnik, tbben gy gondoljk, gy kezdtem az egszet, hogy megkrdeztem magamat, hogyan is mondhatnk valamit a Keresztnysgrl a gyerekeknek; aztn ltrehoztam egy tndrmest, mint egyfajta eszkzt; majd informcikat gyjtttem a gyermekpszicholgirl s eldntttem, hogy mely korcsoportnak is rok, majd alapvet Keresztny igazsgokat sorakoztattam fel egy listban s „allegrikat” dolgoztam ki, hogy valra vltsam gondolataimat. Ez egyszeren ostobasg. Kptelen lettem volna ezen a mdon rni. Az egsz kpekkel kezddtt; egy faun, amint esernyt visz, egy sznon utaz boszorkny, egy ragyog oroszln. Eleinte semmi sem volt benne a Keresztnysgrl; ez az elem csak gy sajt magtl kerlt bele.”
A Narnia krniki tulajdonkppen egy hatalmas, ht kteten tvel allegria (mg ha Lewis nem is rtene ezzel egyet, de jobb kifejezst nem tallok r); Aslan, az oroszln nem ms, mint Jzus Krisztus. m nem csak Aslan szerepel a knyvekben, mint egyfajta keresztny szimblum, szmos helyen tallunk – nha alig-alig rejtetten – bibliai utalsokat.
Arra termszetesen nem vllalkozom, hogy sszegyjtsem az sszest, kiragadom a legszembetnbb pldkat.

Az els ktetben (A varzsl unokaccse) Aslan, mint a Teremt jelenik meg; a varzslattal odacseppent emberek s gyerekek eltt a hatalmas oroszln fensges dalt nekelt – magt a dalt ki-ki szve, szndka szerint hallotta, a gonosz boszorkny (Jadis) valamint Andrew bcsi flelmetesnek, rondnak (oroszlnordtsnak), mg a tbbiek csodlatosnak s gynyrnek. Aslan neke nyomn kelt letre Narnia, bjtak el a nvnyek s keltek letre az llatok:
„Amint dalolva bejrta a vlgyet, kihajtott krltte a zld f. Szemltomst az oroszlnbl fakadt ez az rad nvnyzet.”
A ksbbiekben, miutn az llatok is letre keltek, Aslan maga vlasztott ki kzlk fajtnknt kettt (nem minden llatfajtbl) s megadta nekik az rtelem, a gondolkods s a beszd ajndkt.
Tovbbi utals a Biblira, hogy a gyermekeket (Digory s Polly) dm finak s va lnynak nevezte. Ez az elnevezs az emberek gyermekeire Narnia fennllsig megmaradt.
Az els ktetben megjelenik az Alma; m ezt az almt csak Aslan parancsra szabad leszedni, jelen esetben Digorynak, akinek ezzel kellett jvtennie korbbi hibit, bneit. A kerthez rve (denkert?) Polly s Digory a kvetkez verset olvashattk a kapun:
„E kapun jjj be, vagy be se lpj,
Add msnak gymlcsm, vagy le se tpd!
Ki tolvajknt mszik falamon t,
Vgyai vermben leli magt.”
Digoryt termszetesen megksrti az alma csodlatos illata, amihez hozzjrul Jadis (a Gonosz) mesterkedse is, m a fi legyzi a vgyat – ehhez nagyban hozzjrul Polly segtsge is, s mr csak ezrt is ostobasg Lewist valamifle frfisovinizmussal vdolni – s visszaviszi az almt Aslannak. Az almbl kintt fa Narnia vdelmezje lett (annak a gymlcsvel pedig Digory meggygytja Angliban desanyjt, s annak az almnak a magjbl ntt ki a fa, amibl ksbb a hres ruhsszekrny lett).
A msodik ktetben (Az oroszln, a boszorkny s a ruhsszekrny) Aslan felldozza magt s vllalja a megalztatst, a knzst azrt, hogy megmentse a halltl Edmundot; gy a Fehr Boszorkny, Jadis kezre adja magt. Halla utn azonban feltmad, ltezik ugyanis egy nagyobb, si er, amely legyzi a gonoszt s a hallt is, ahogy mondja:
„- Ez azt jelenti – magyarzta Aslan -, hogy a boszorkny ugyan ismerte a mly varzslatot, de azt nem tudta, hogy ltezik egy mg mlyebb varzslat. Az tudsa csupn az idk hajnalig r vissza. Ha ltta volna az idk hajnala eltti nma sttsget, ms varzsigt olvashatott volna ki belle. Tudta volna: ha valaki nknt vllalja a hallt az rul helyett, a Kasztal ketthasad, s a Hall is visszavonult fj.”
A csodk, csodattelek szmos helyen megjelennek; utalnk itt a negyedik ktetben (Caspian herceg) tallhat rszre, ahol a vz borr vltozott, s Aslan meggygytotta Caspian reg dajkjt.
Az tdik ktetben (A Hajnalvndor tja) Aslan ragyog fehr brny kpben jelent meg a Vilg Vgn Edmund s Lucy eltt:
„[…] - Mondd, brny – szlalt meg Lucy –, erre vezet az t Aslan orszgba?
- A ti utatok nem – vlaszolt a brny. – Szmotokra a sajt vilgotokbl nylik kapu Aslan orszgba.
- Hogyan? – kiltott fel Edmund. – Ht a mi vilgunkbl is el lehet jutni Aslan orszgba?
- Minden vilgbl vezet t az n orszgomba.
[…]
- Nem is Narnia hinyzik majd annyira, inkbb te! – szipogta Lucy. – Veled odahaza tbb nem fogunk tallkozni. Hogy ljnk gy, hogy soha tbb nem ltunk?
- , hogyne ltntok, kicsi lny! – mondta Aslan.
- Akkor te... Uram... ott is... ott vagy? – krdezte Edmund.
- Ott vagyok - felelt Aslan. – De msknt hvnak. Azon a nven kell majd megismernetek. Azrt kerltetek ide, Narniba, azrt ismerhettetek meg, hogy otthon knnyebben megtalljatok.”
A hatodik ktet (Az ezsttrn) sem szklkdik a bibliai utalsokban, egy esetben Aslan utal arra, hogy , mint Nagy r, elnyelt, elpuszttott mr vilgokat is (br taln a „pusztt” kifejezs ers; taln arra clzott, hogy „kltztek” hozz egsz vilgok is:
„Nyeltem mr el lnyokat s fikat, nket s frfiakat, kirlyokat s kormnyzkat, vrosokat s birodalmakat – szlt az oroszln.”
Ugyanebben a ktetben megjelenik a hallbl val visszatrs, Caspian, az ids, halott kirly, Eustace bartja, „visszatr” – Aslan tulajdon vrvel tmasztja fel (megkri Eustacet, hogy szrjon egy nagy tskt a talpba), Caspian pedig megfiatalodva ll elbk. Egy rvid idzet ebbl a rszbl:
„- Uram – szlt most Caspian – mindig szerettem volna bepillantani az vilgukba. Tudom, ez helytelen. Vagy mgsem?
- Most, hogy meghaltl, fiam, nincsenek tbb helytelen vgyaid – vlaszolt Aslan.”
A hetedik rszbl (A vgs tkzet) egy rvid prbeszdrszletet szeretnk bemutatni, amiben Aslan beszl egy btor calormeni katonval, aki megkrdi, mirt szltja Aslan t a finak, amikor egsz letben Tasht szolglta (Tash a calormeniek gonosz s kegyetlen istene). Aslan gy vlaszolt:
„[…] semmi, ami gonosz, nem tehet szolglatot nekem, s semmi, ami nem gonosz, nem tehet szolglatot neki. gy aztn brki, aki hsget fogad Tashnak, s fogadalmt j szvvel meg is tartja, br nem tud rla, engem szolgl, s tlem kapja rte jutalmt. Aki azonban az n nevemben tesz rosszat, prdiklhat ugyan Aslant, mgis Tasht szolglja, tettt Tash tli meg. rted-e mr, gyermekem?”
A Vgs tkzetben a Pevensie gyerekek (Susan kivtelvel), Jill s Eustace a valdi Narniba kerlnek, amely egyrtelmen a mennyorszg; ahol nincs fradtsg, nincs bnat, nincs flelem, itt tallkoznak a rgi kirlyokkal, kirlynkkel, hskkel. Lord Digory gy szl errl:
„[…] Amikor Aslan azt mondta, tbb nem trhetsz vissza Narniba, arra a Narnira gondolt, amit ismersz. m az nem az igazi Narnia. Annak kezdete volt s vge. Csak az rnya, a msa a valdi Narninak, […] Nem kell gyszolnod Narnit, Lucy. Minden, ami a rgi Narniban fontos volt, minden kedves teremtmnye az ajtn tlpve eljutott ide, az igazi Narniba […] ms a valsg s ms az rnykp, ms az bred let s ms az lom.”
Hosszan lehetne mg sorolni, keresgetni az idzeteket, de ezt nem szntam „tudomnyos” tanulmnynak. Olvassuk el a knyveket – nem vesztnk vele semmit: csakis nyernk.
Zrszknt: Hogy kinek mit jelent a Narnia krniki? Nyilvn mindenkinek mst. Van, akinek tmutatst jelent, hogyan ljnk, van, akinek egyfajta rvezetst Aslan (Krisztus) tjra. Van, aki csak egy remek kalandregnyt lt benne, amelynek szerepli pldt mutatnak igazsgossgbl, bajtrsiassgbl, btorsgbl, hsgbl s nzetlensgbl – ha jl meggondoljuk, ez utbbi is nagyszer dolog.
Egy biztos: a Narnia krniki nem semmitmond m.
s vgezetl lljon itt a Caspian hercegbl egy idzet, amely a szmomra taln a legkedvesebb s a legigazabb:
„- Igen, Aslan – szlt Caspian. – Azt remltem, tiszteletre mltbb sktl szrmazom.
- dm s va utda vagy. Mrpedig ez akkora tisztessg, amitl mg a legszegnyebb koldus is emelt fvel jrhat, s akkora szgyen, amitl mg a legnagyobb csszrnak is meggrbed a hta. Lgy ht elgedett.”
Forrsok:
C.S. Lewis: A varzsl unokaccse
C.S. Lewis: Az oroszln, a boszorkny s a ruhsszekrny
C.S. Lewis: A l s kis gazdja
C.S. Lewis: Caspian herceg
C.S. Lewis: A Hajnalvndor tja
C.S. Lewis: Az ezsttrn
C.S. Lewis: A vgs tkzet
Humphrey Carpenter: J.R.R. Tolkien lete
Szmos, az interneten tallhat forrs |